بیان

بیان

اگر به چیزی رسیدی که مطمئن شدی درک آن «منحصر به خود» شما و کسی آن را در نمی‌یابد؛ بدانید این «رمزی» است از سوی خدا.   محمد رضائی

فیلم آن را در آپارات ببینید

ده‌ها کلیپی که من در مورد مسائل شخصی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی اظهارنظر کرده‌ام در کانال یوتیوب‌ام قرار داده شده است، همچنین در کانال تلگرام فهرست شده است.

بیان من در کانال یوتیوب من

بیان من در کانال تلگرامی‌ام 

(فیلترشکن فعال باشد)

هر کس در زندگی خود برای چیزی بیشترین ارزش را قائل است. یک زمان، یک جوان لات و لاابالی (اهل مشروب و روابط نامشروع و ...) از من پرسید که ’چه چیزی مهمترین چیز در زندگی است؟‘ بعد هم توضیح داد که منظورش اینست که ’چه چیزی را اصلا و به هیچ قیمتی حاضر نیستی از دست بدهی و خط قرمز توست؟‘ به او گفتم ”برای من پاکی و تقوایم مهمترین چیز است“ او بر حسب تجربه و رفتن تا ته گناه، فهمیده بود که این سوال، سوال مهمی است و با توجه به «آدم‌شناس‌بودن» افرادی که با تعداد زیادی از آدم‌ها برخورد کرده‌اند و هوشی که خداوند به همه داده است (هوش اجتماعی ایرانیان، خصوصا نسل جدید بسیار بیشتر است) این سوال را از من پرسید و فهمید که من راست می‌گویم.

من چیزی برای پنهان‌کردن ندارم و به قول یکی از جوان‌ها هر کاری را بخواهم انجام دهم – حتی کاری که از نظر عُرف بد است – جلوی همه انجام می‌دهم و ترسی از قضاوت مردم در مورد انجام کاری که درست می‌دانم ندارم.

دوست دارم شما با من همانطور که هستم آشنا شوید و در این آشنایی دریابید که واقعا آیا برایم «تقوا» مهم است یا نه. در این کلیپ‌هایی که در کانال‌هایم ملاحظه می‌کنید می‌توانید خیلی چیزها را دریابید. ای کاش امکان این بود دوربین مدار بسته داخل خانه‌های همۀ مدعیان درستی بود و آن را در معرض نمایش عموم می‌گذاشتند، من مطمئن هستم «برنده» این بازی بودم.

به جهت اینکه برخی از فیلم‌ها و کلیپ‌ها در آپارات قابل بارگذاری نبود (حتی چند مورد آپارات آنها را حذف کرد) در کانال تلگرامی آنها را بارگذاری کردم و چون می‌دانستم افراد وقتی می‌خواهند دسترسی به مطالب داشته باشند باید بدانند چه مواردی وجود دارد و هر وقت خواستند آنها را ببینند، در کانال تلگرامی مطالب را دسته‌بندی کردم. فیلم‌ها درسی بر اساس رشتۀ تحصیلی و مطالب غیر درسی هم در فهرستی دیگر.

امیدوارم شما کمک کنید که دوستان‌تان به مطالب آموزشی و تربیتی که آماده کردم دسترسی پیدا کنند. من کسی جز شما عزیزان که دریافته‌اید این محتوها چه ارزشی دارند ندارم، پس اگر لطفی خواستید به من داشته باشید در درجۀ اول اینست که این کانال‌ها را تبلیغ کنید، حتی می‌توانید برای دوستان‌تان فوروارد کنید، خودشان با دیدن چنین فهرستی خیلی چیزها را در خواهند یافت.

احتمالا شما دوست دارید تا اندازه‌ای با فلسفه آشنا شوید اما کتاب‌های سخت (و یا بد ترجمه) شما را دل‌زده کرده و یا اگر تا به حال سراغ‌شان نرفتید به احتمال زیاد مانند خیل عظیمی از افراد که مشتاق فلسفه بوده‌اند اما با خواندن چند صفحه‌ای از کتاب‌های فلسفه، عطای آن را به لقای بخشیده‌اند، کلا قید فلسفه را زده‌اید. اما از من به شما نصیحت، هیچ‌گاه چیزی را که به آن "احساس قلبی" خوب دارید با یک "ناخوشایندی" رها نکنید، بلکه سعی کنید جور دیگری به آن بپردازید. البته ما ایرانی‌ها "سماجت" در ذات‌مان هست و به قول معروف «وقتی هم که ما را از در بیرون بیاندازند، از پنجره وارد می‌شویم» ای کاش در مورد فلسفه و علم و یادگیری مهارت‌ها هم اینچنین باشیم. حالا که من از شیوه‌های مختلف از کتاب، مقاله، مناظره، بحث، پادکست و نوشتن فلسفه را مورد ارزیابی قرار دادم، دیدم که شیوۀ گفت‌وگوی با آرامش که افراد متخصص در حوزۀ فلسفه در مورد آن می‌پردازند بهترین شیوه است.

سالها پیش شبکۀ چهارم سیما برنامه‌ای گفت‌وگو محور را دوبله کرده بود (برنامۀ «مردان اندیشه» ) و من بسیار به آن علاقه داشتم. با اینکه نوجوان بودم می‌نشستم با شوق و ذوق این برنامه را می‌دیدم. شما می‌توانید لینک‌های متعددی از این برنامه را در اینترنت بیابید.

همچنین قسمت‌های زیادی از برنامۀ «پرگار» بی‌بی‌سی فارسی به موضوعات فلسفی می‌پردازد. این برنامه‌ها بسیار خوب اجرا شده است به خاطر اینکه در سطح و تراز اول بزرگ‌ترین بنگاه خبری دنیاست، مجری آن سعی زیادی در اجرای بی‌نقص این برنامه داشته است و سوالات دقیق و جلوگیری از به حاشیه‌رفتن بحث‌ها را دارد. شما می‌توانید در آرشیو برنامۀ پرگار در بی‌بی‌سی، موضوعات خوبی را ببینید و نسبت به آنها اطلاعاتی مفید بدست بیاورید و از لابه‌لای حرف کارشناسان، علاوه بر نظراتی گذرا و موجز در مورد آن موضوع، نام کتاب‌ها و شخصیت‌هایی که می‌تواند شما را به آگاهی‌های بیشتری برساند بشنوید و خط مورد نظر و مورد تمایل خود را برای یافتن حقیقت پیگیری کنید. من دیدن چنین برنامه‌هایی برایم بسیار لذت‌بخش است مخصوصا اینکه افراد را می‌بینم که تا چه اندازه در نظر مخالف اما در نهایت ادب و احترام رفتار می‌کنند و این خود کلاسی تربیتی است. مثلا در این لینک شما می‌توانید با مکتب رواقیون که از جمله محبوب‌ترین مکاتب فلسفی است که حتی مردم عادی هم ناخودآگاه آن را پیروی می‌کنند در این قسمت برنامه ببینید. (صفحه پرگار در یوتیوب)

پرداختن به معقولات (موضوعات فلسفی و عقلی) می‌تواند از طریق‌های مختلفی باشد از جمله دیدن مناظرات و مباحثات و گفت‌وگوها. به نظر من برنامۀ پرگار شبکۀ بی‌بی‌سی از این‌جهت که کارشناسان متنوعی را دعوت می‌کند و سطح صحبت‌ها مناسب برای فهم است خیلی می‌تواند کمک کند برای کسانی‌که می‌خواهند تا اندازه‌ای نسبت به یک موضوع آگاهی کسب کنند. این برنامه که بیش از ده سال سابقه دارد و چند صد قسمت از آن روی یوتیوب هست در موضوعات مختلفی، گفت‌وگوهایی ترتیب داده است که یکی از شاخه‌ها، بحث‌های فلسفی بوده است.

من خیلی از قسمت‌های آن را دیده‌ام و بسیار دلنشین برایم بوده است. با وجودی‌که من نظرات انتقادی نسبت به برنامۀ پرگار دارم، اما آن را مفید می‌دانم و برای همین هم معرفی آن را در صفحۀ بیان سایتم آورده‌ام. یکی از قسمت‌ها را برای آشنایی شما خوانندگان عزیز سایتم برای ورود شما به گفت‌و گوهای پرگار انتخاب کردم که عنوان «برهان شرّ» است. (برنامه پرگار با عنوان "برهان شرّ " ) برهان شر، از سوی خداناباوران برای رد وجود خدا اقامه می‌شود و در برنامۀ پرگار دو نفر آرش نراقی و ابراهیم سلطانی در دو قسمت با هم گفت‌وگو می‌کنند که از چندین نظر خیلی مناظرۀ عالی و خوبی است. اول اینکه هر دو می‌دانند چه می‌گویند و در سطح دانش بسیار مسلط هستند و دوم اینکه خیلی جدی با هم بحث می‌کنند و این جدیت چیزی است که کمتر در مناظرات صدا و سیمایی جمهوری اسلامی می‌توان دید. بعد از اینکه صفحۀ ویکی‌پدیای آرش نراقی را دیدم، فهمیدم این دو با هم کتاب هم نوشته‌اند سالها قبل و برایم جالب شد تا بروم در یوتیوب بیشتر از آرش نراقی – که موضع خداباورانه در مناظره داشت – پیدا کنم و خیلی خوشحال شدم که دیدم این فلسفه‌ورز از خودش هم در تبیین صحبت‌ها و نظراتش استفاده می‌کند مثلا این یوتیوب که در مورد ستایش از تنبلی خودش دارد.

به نظرم هیچ چیز به اندازۀ این صفحه (تاملاتی از من) که علاوه بر مطالبی است که مجموع آن سیصد و سی و سه صفحۀ فایل «بیان» را ایجاد کرده است، سری یادداشت‌های من را دارد. پس اگر دانش‌آموز خاص (سخت‌کوش) من هستید همانطور که به چند دانش‌آموز خاص‌ام این مطالب را به صورت بیانی گفته‌ام حالا شما می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

«بیانات»، سری نوشته‌های جدیدی است که من در ماه مبارک رمضان در فروردین 1402 شروع به نگارش کردم. در انتهای صفحه می‌توانید به فایل متنی هر قسمت دسترسی داشته باشید.

به نظرم  به همان جهتی که من از ریاضی و فیزیک لذت می‌برم، از درک مفاهیم قرآن دچار هیجانی عاشقانه می‌شوم، گویی قرآن بر قلب من دارد نازل می‌شود و اصلا تکراری نمی‌شود. آیات متعدد قرآن و حتی نحوۀ بیانی که دارد – به دلیل اینکه من در دبیرستان عربی‌ام خوب بود – برایم حیرت‌انگیز است. من ترجمۀ قرآن را همراه با خود قرآن می‌خوانم و برخی مواقع هم که دچار تردید می‌شوم که معنی آن را درست فهمیده‌ام یا نه مانند یک مسالۀ ریاضی و هندسه مدام در مورد جنبه‌هایی که می‌توانم آن را تعبیر و تفسیر کنم فکر می‌کنم و به چندین تفسیر و نظر در اینترنت در مورد آن مراجعه می‌کنم و تا الان که خیلی از روش تحقیقی خودم به حقایقی رسیدم که بیشتر مطمئنم کرده قرآن نه فقط اینکه از جانب خدا آمده باشد، بلکه تنها «حجّت» برای ما است و در روز قیامت خداوند بر مبنای آن ما را مورد محاسبه قرار خواهد داد.

ممکن است دید من در تفسیر قرآن، یادداشت‌های تاملاتی از من (که کاربرد مفاهیم قرآنی و اعتقادات و باورهای من در زندگی است) و یا یادداشت‌هایی که در این صفحه می‌بینید من را فردی بسته به نظر شما بیاورد و شاید شما از من بپرسید آیا فرد دیگری را سراغ داری که او را قبول داشته باشی؟ پاسخ من اینست که همۀ افرادی که در جستجوی حقیقت هستند و به «زندگی» و «فلسفۀ» آن فکر می‌کنند و در آن تامل می‌کنند را عاشقانه دوست دارم. اسم‌هایی را که قبلا شنیده بودم اکنون بیشتر می‌شناسم. کتاب‌هایی از آنها می‌خوانم، در یوتیوب سخنرانی‌ها و مناظره‌ها و گفت‌و گوهای آنها را می‌بینم و برای همین خیلی بیشتر مطمئن هستم که دغدغۀ من مختص خودم نیست اما خب! هر کس فکر می‌کند خودش بیشتر می‌فهمد به قول یک نفر تنها چیزی که انسان در موردش غُر نمی‌زند و نمی‌گوید ندارد، عقل و شعور است! شاید در مورد این یکی بگوید خیلی هم زیاد دارد! عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان، مجتهد شبستری و دیگر نواندیشان دینی را گوش می‌کنم. مناظره‌های عقیل هاشمی، حسن الهیاری و سجودی و  موحد خرمی ... که از طیف‌های سنی تا شیعه هستند را گوش می‌کنم. بسیاری از آنچه گوش می‌کنم در حال کارهای روزمره مانند تایپ و رسیدگی به امور سایت و ... است و به نظرم اینکه ما به جای اینکه صفر و صدی کار کنیم، یعنی یا سفت و سخت از اول تا آخر یک کتاب یا سخنرانی را دقیق بشنویم و یا اصلا آن را کنار بگذاریم راه میانه‌ای وجود دارد و آن بهره‌بردن به قدری است که احساس خوبی داشته باشیم.

بعد از اینکه سخنان دکتر سروش را در سخنرانی‌های متعدد شنیدم از نظر ابتدائی‌ام به ایشان – که انتقادات اساسی در آن بود تا جائی که شما در این صفحه لینک دعوت به مناظره من برای ایشان را می‌بینید – برگشتم و دریافتم که خیلی زیادتر از آنچه تصور می‌کردم با ایشان هم‌نظر هستم. در همین اثنا و پرداختن به نظرات نواندیشان دینی به فلسفۀ غربی و مطالعۀ آن از مبدا، یعنی زبان انگلیسی علاقه‌مند شدم و کلی به کانال‌های مختلف سر زدم. به یک نام برخورد کردم، محمد مهدی اردبیلی، که وقتی بیشتر و بیشتر به مواضع و سخنرانی‌های ایشان گوش کردم دریافتم انگار صدای من است که دارد از ایشان شنیده می‌شود. خیلی دغدغه داشتم که این مسیر را واقعا تنها هستم! ایشان نه تنها فلسفه را درس خوانده‌اند، بلکه به نظرم بسیار دقیق فهمیده‌اند و از سویی دیگر عامل به عمل به آنچه دریافته‌اند شده‌اند. گفت‌و گوی دو ساعته و نیمی ایشان پس از دو سال سکوت و استعفا از هیئت علمی و استادی دانشگاه – که به نظرشان فایده‌ای برای‌شان نداشت – برای پرداختن به وظیفه و رسالت آگاهی به جامعه آن هم رایگان همه شک و تردید من را برطرف کرد. ایشان کتابی هفتصد صفحه‌ای را رایگان برای دانلود قرار دادند (اصول مبارزه در زمانۀ نیهیلیسم)، کتابی که حاصل علم‌شان و به نوعی زندگی‌شان است. امیدوارم اگر توفیق شود با ایشان در این مسیر همراهی‌هایی داشته باشم. لینک سایت، کانال تلگرامی و کتاب ایشان که نسخه صوتی هم دارد را قرار داده‌ام تا بخوانید. بخشی از کتاب ایشان تمریناتی برای افراد در جهت خودسازی‌های فردی قرار داده است. البته من به مراقبه‌های خودم که همان نماز و نیایش و تامل در قرآن و مفاهیم آن هست می‌پردازم اما اگر کسانی مسیر فرد درست دیگری را از من بخواهند من ایشان را بسیار درست دیدم.

به نظرم کتاب با اینکه تالیفی است بسیار نثر سنگینی دارد. من کتاب‌های فلسفی را کلا قبول ندارم، چون اساسا فلسفه باید یا برآمده از باور کسی باشد که به آن عمل کرده باشد یا سر راست بگوید نظرش در مورد هر پدیدۀ روز چیست و الا داستان‌های قدیمی (فلسفه‌های گذشته) دلنشین‌تر است. اما اگر شما اهل کتاب فلسفی هستید می‌توانید این کتاب را به عنوان یکی از بهترین‌ها رایگان بخوانید.

بیژن عبدالکریمی از اساتید دانشگاه با وریا امیری (آتئیست) سلسله مناظراتی را در مورد خداوند داشته است که بسیار مفید برای افراد است. شما می‌توانید قسمت دوم را در یوتیوب ملاحظه کنید و سایر قسمت‌ها نیز قابل یافتن در یوتیوب است.

به تازگی با استاد فلسفۀ دیگری آشنا شده‌ام در اینترنت از طریق یوتیوب که نام ایشان «بابک احمدی» است. به نظرم اگر کسی جلسۀ اول مبانی فلسفۀ ایشان که در یوتیوب هم قرار داده شده است گوش کند خیلی چیزها از اخلاق‌مداری ایشان در کلاس درس دست‌شان می‌آید. بر خلاف بسیاری از اساتید ایشان به شاگردان‌شان می‌گوید ’هرجا احساس کردید سوال دارید، نظری دارید بدون اجازه وارد صحبت شوید و حرف من را قطع کنید‘ این یعنی ایشان از کار خودشان بسیار مطمئن هستند و این بسیار به دل من نشست. جدا از این، ایشان به آنچه می‌گوید واقعا واقف و آگاه است و طوطی‌وار و نقل‌قول کنندۀ صِرف نیست. ایشان کتاب‌های زیادی نوشته‌اند که اگر جستجویی در اینترنت داشته باشید می‌توانید به آنها برسید. در کانال‌های تلگرامی کتابخانه‌ای فارسی هم کتاب‌هایی از ایشان می‌توانید یافت کنید. من چند کانال فلسفه که خودم عضوشان هستم در اینجا لینک می‌کنم.

از دیگر کانال‌های خوب برای آشنایی با فلسفه، کانال یوتیوب دکتر آرش رحمانی است. همچنین توصیه می‌کنم که به مطالب مربوط به فلسفه فرادرس هم در کانال یوتیوب بسیار قوی فرادرس - که بجز مطالب فلسفی در مورد بسیاری از زمینه‌ها آموزش‌های قوی قرار داده است - مراجعه کنید.

کانال فلسفه (کانال خوبی است دربارۀ فلسفۀ غربی مطالب مختلفی دارد)

https://t.me/Philosophy3

کانال فلسفه‌خوانی

https://t.me/Philosophicalthinking

کانال ابوذر شریعتی (فردی است که در اینستاگرام هم فعالیت دارد با اینکه جوان است اما بسیار قوی صحبت می‌کند)

https://t.me/abouzar_shariati

کانال تلگرامی عبدالکریم سروش (فلسفه‌دان) – بسیار مطلب صوتی از جلسات ایشان دارد

https://t.me/DrSoroush

کانال محمد مهدی اردبیلی (استادی که شرحش را در بالا دادم)

https://t.me/PhilosophicalHalt

کانال تلگرامی استاد بابک احمدی

https://t.me/babak_ahmadi_1400

کانال تلگرامی مصطفی ملکیان (فلسفه‌دان)

https://t.me/mostafamalekian

کانال تلگرامی دوستداران مجتهد شبستری (فلسفه‌دان و نواندیش دینی)

https://t.me/mohammadmojtahedshabestari

کانال ابوالفضل برقعی (روحانی نواندیش دینی)

https://t.me/SABorghei

چنانچه بخواهید می‌توانید در گروه‌های فلسفه عضو شوید که سرشان درد می‌کند برای اینکه به کسانی که تازه به جرگۀ فلسفه‌خوانها پیوسته‌اند حرف بزنند. همچنین برای پیدا کردن کتاب می‌توانید در جستجوی کانال‌های تلگرام عبارت‌هایی نظیر «کتابخانه» یا «کتابخانه فلسفه» و یا «کتاب فلسفه» و نظایر این را جستجو کنید.

خلاصه هم مفاد دانشی زیاد است هم افرادی که بخواهید از آنها بیاموزید اما از من می‌شنوید اول جنس من را امتحان کنید چون من خودم چهل سالی است ازش استفاده می‌کنم و راضی هستم و نمونه کارهام هم در این پایین فهرست کرده‌ام!

 کانال بی‌نظیر کتاب

خیلی از کتاب‌هایی که شما نیاز دارید و به علت گرانی نمی‌توانید بخرید در این کانال تلگرامی وجود دارد. من خودم لغت‌نامه، فرهنگ و ... دانلود کردم. امیدوارم بتوانید از این کانال کتاب‌های مفیدی دانلود و استفاده کنید:

https://t.me/freeforbiddenbook

هدیۀ «ویراسـتاران»: فرهنگ جامع واژگان مترادف و متضاد در زبان فارسی

برای کسانی که دوست دارند مقاله و یا نوشته ای به زبان فارسی بنویسند بهترین واژه نامه ای به صورت رایگان تهیه شده است و در اختیار شما قرار گرفته است. این واژه نامه کلمات مترادف و متضاد را دارد که با جستجویی در فایل ورد می توانید به کلمه مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

https://virastaran.net/a/n/152/

«بیانات»، سری نوشته‌های جدیدی است که من در ماه مبارک رمضان در فروردین 1402 شروع به نگارش کردم. در انتهای صفحه می‌توانید به فایل متنی هر قسمت دسترسی داشته باشید.

 

شاید بهتر باشد همان نرم‌افزاری که خود من روی گوشی‌ام نصب کرده‌ام و برای خواندن قرآن و همچنین تحقیقات قرآنی‌ام استفاده می‌کنم به شما نیز معرفی کنم. اپلیکیشن «تفسیر قرآن کلمه». لوگوی آن را مشاهده می‌کنیم. با تایپ "kalameh" در گوگل‌پلی می‌توانید به این نرم‌افزار بسیار خوب و مفید دسترسی داشته باشید و نصب کنید. علاوه بر معانی قرآن از چند مترجم، تفسیرهایی مناسب نیز در آن هست و همچنین امکان جستجو در متن قرآن و متن ترجمه نیز وجود دارد. شما می‌توانید برای اینکه سورۀ خاصی را از یکی از قاریانی که در این نرم‌افزار وجود دارد گوش کنید، صوت آن را با کلیک دانلود کنید. (به جهت اینکه نرم‌افزار سنگین نشود قرائت ترتیل قرآن باید برای هر سوره جداگانه دانلود شود)

پس از مدتی که با نرم‌افزار قرآن «کلمه» کار کردم، متوجه شدم که در جستجوی برخی کلمات فارسی، اشکال دارد. با وجود اینکه از تفاسیر خوب و ترجمه‌های آن هنوز استفاده می‌کنم، ترجیح دادم که نرم‌افزاری که در جستجوی فارسی (در ترجمه قرآن) بهتر است استفاده کنم. نرم‌افزار قرآنی «نور» که تولید شرکت نرم‌افزاری در داخل ایران است را نصب کردم.

نرم‌افزارهای قرآنی مختلفی را نصب کردم و امکانات و راحتی کار با آنها را مقایسه و بررسی کردم.
برای تحقیق در مورد آیه‌ای از قرآن در اینترنت جستجو می‌کردم؛ سایت «پایگاه جامع قرآنی» را در اینترنت دیدم و با خودم گفتم چه خوب می‌شد اگر این امکانات بدون اتصال به اینترنت (آف‌لاین) هم بود، دیدم این سایت که متعلق به «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» است، نرم افزار «نور» را ساخته و رایگان در گوگل پلی قرار داده.

من سالها پیش از این مرکز «نور الانوار (۲)» خریدم. زمانی که نرم‌افزارها، قفل داشتند و حجم زیادی از داده‌ها روی دی‌وی‌دی بود.
اکنون همان امکانات نه تنها رایگان است، بلکه به صورتی که انتخاب کاربر هست قابلیت دانلود گزینشی فایل‌های موردنظر (ترجمه و یا تفسیر و یا صوت قاری) را دارد.
می‌توانید قرآن را در موبایل‌‌تان، هر وقت خواستید، مطالعه کنید.

 

یکی از بهترین تفسیرهای قرآنی (البته دو نرم‌افزار بالا یعنی "کلمه" و "نور" تفسیر دارند) "تفسیر آسان" است که علاوه بر نسخۀ اندروید آن، نسخه ویندوز هم دارد. می‌توانید در ترجمه و تفسیری بسیار خوب و روان، جستجوی بسیار خوبی هم در متن قرآن و تفسیر دارد که برای کسانی‌که دوست دارند تحقیق کنند مفید است. در لینک زیر که مربوط به صفحۀ دانلود این نرم‌افزار در سایت‌شان هست می‌توانید ویژگی‌های عالی این نرم‌افزار را ببینید.

https://farsi-tafsir.basayir.net/#download

یکی از آرزوهایی که داشتم این بود که بتوانم در مورد مسائل دینی آنطور که به آن رسیده‌ام به گفت‌وگو با افراد بپردازم. با اینکه این انجام نشده است اما در من احساسی است که از آنچه خودم انجام می‌دادم بیشتر احساس رضایت ایجاد کرده است. سبحان الله! خداوند چه عظیم حکمتی دارد. وقتی دیدم فردی با زیبایی بیشتر از من و بیانی زیبا و روی گشاده حرف‌هایی که من می‌خواستم بزنم را با سوال‌کنندگان دینی انجام می‌دهد خدا را شکر کردم که برآورده کرد آرزویم را به بهتر از آنچه فکر می‌کردم، براستی خداوند علیم و قادر است. استاد موحد خرمی را اتفاقی در اینترنت یافتم و در اینجا یکی از مناظرات او را می‌گذارم که از کانال یوتیوب ایشان است می‌توانید از طریق قسمت «about channel» در صفحۀ کانال یوتیوب ایشان به صفحات تلگرام و اینستاگرام ایشان دسترسی داشته باشید. (البته موضع ایشان در مورد اسرائیل و تروریست‌های حماس با من کاملا متفاوت است) در همین مناظره ایشان در پاسخ به سوالات افراد نکات بسیار مهمی را بیان کردند:

https://youtu.be/o4AM98F90UQ?si=20fJ4peY1R7mnqWo



 

جلسه اول: اهمیت فلسفه، فلسفه من و جهان‌بینی و ایدئولوژی

(پیکو فایل -نماشا - تلگرامیوتیوب -  گوگل درایو)

جلسه دوم: اهمیت توحید با تمرکز بر رد شفیع قرار دادن

(پیکوفایل - نماشا - تلگرام - بوتیوب - گوگل درایو)

جلسه سوم: خداوند به وعدۀ یاری خود نسبت به مؤمنان وفادار است

(پیکوفایل - نماشا - تلگرام - بوتیوب - گوگل درایو)

جلسه چهارم: زندگی شاد از منظر قرآن

(پیکوفایل  - تلگرام - بوتیوب - گوگل درایو)

بیان - قسمت اول (فلسفه کلی حاکم بر زندگی من)

(پیکوفایل - تلگرام - یوتیوب)

بیان - قسمت دوم (تو انسان باش، به دیگران چه کار داری؟)

(تلگرام - یوتیوب)

بیان (1) - کلیات

بیان (2) - خداحافظی من با روزنامه نگاری

بیان (3) - متسضعفان از پولدارها برترند

 

 
   
 
    
 
 
 

 
 

 

فکر می‌کنم هفت سالی باشد در اینستاگرام در حال پست گذاشتن هستم و امروز چهار هزار و چهار صدمین پست را انتشار دادم. (البته شاید بیش از بیست پست را در آرشیو قرار دادم شاید قدری تند بود) برآوردی که دارم بیش از هزار پست باید مطالبی باشد که در آنها مطلب از نظرات، انتقادات، تفسیر و تعبیرات نسبت به مسائل دینی، اجتماعی و سیاسی و یا پاسخ به سوالات غیر درسی مخاطبان داشته باشم. خاطرات و اتفاقات و برخوردهایی که با افراد مختلف داشتم، نامه‌های سرگشاده و دعوت به مناظره و ... طیف وسیعی است. به نظرم باید فرصت کنم و از این مطالب کتابی از آنچه بر من گذشت در بیاورم. من در طول این دورۀ 1393 تا 1401 بهترین دوران خودسازی را داشته‌ام و بیشترین خدمت به مردم را که یک نفر می‌توانسته داشته باشد داشته‌ام.

خیلی از فیلم‌هایی که در اینستاگرام انتشار دادم (فیلم‌های غیر درسی کوتاه که پیام مانند بود) فقط اختصاصی اینستاگرام بوده ولی این اواخر فیلم‌هایی که در آنجا انتشار می‌دادم در آپارات و یوتیوب هم قرار دادم. شما با مراجعه به این صفحه (تفسیر قرآن) و یا این صفحه (مطالب تبلیغی) یا در اینجا در آپارات می‌توانید به بسیاری از ویدئوهای من دسترسی داشته باشید که بخشی از آنها را در اینجا آورده‌ام:

نظرات من در مورد درس‌خواندن (یک ساعت و نیم)

اعتقادات و فلسفۀ من برای زندگی (مربوط به چند سال قبل)

توضیحاتی در مورد فیلم‌های آموزشی مناسب

خاطره‌ای جالب از ریاضی هشتم

ریاضی‌مان را چطور قوی کنیم؟

چرا من فیلم می‌سازم؟ (اولین فیلمی که در آن توضیح دادم چرا فیلم می‌سازم)

توضیحات من در مورد موسیقی مورد علاقه‌ام به همراه منتخبی از آهنگ‌هایم

همخوانی با آهنگی از امیر بشیر (عشق خاص)

پیام تبریک سال 1398

توصیه‌های بهداشتی من

ترجمۀ زیر نویسی روی فیلم کوتاه مکبث گذاشتم که خیلی خوب بود

توصیه به نماز

پیام به معلمان

صحبت مهم با پدر و مادرها

درد دل من

توصیۀ مهم به دانش‌آموزان برای امتحان

توصیه به دوازدهمی و خانوادۀ آنها

پیام به مناسبت برگزاری کنکور مفهومی 99

پیام به دانش‌آموزانی که می‌خواهند کنکور بدهند

توصیۀ من در مورد کنکوری‌خواندن (تستی‌خواندن)

زندگی درست: خدمت به مردم، ایمان و تقوا

ماه رمضان؛ فرصتی برای عبادت با معرفت

پیام من به مناسبت آغاز سال تحصیلی

توضیحات در مورد فعالیت‌های جاری‌ام

گفت‌و گویی با یکی از شاگردان‌ام (فیلم از متن گفت‌و گو)

مناظره با خودم: علم به چه دردمان می‌خورد؟

مناظره با خودم: قوانین نیوتن قسمت اول

مناظره با خودم: قوانین نیوتن قسمت دوم

مناظره با خودم: مسلمان عمل می‌کند

اعترافات من در مورد تفکراتی که در گذشته داشتم

اشتباهی در کتاب درسی فیزیک (1) (توضیحات من برای مولف کتاب ارسال شد)

گفت‌و گوی فلسفی من با دانش‌آموزم در مورد درس‌خواندن (فیلم متن گفت‌و گو)

توصیه به دانش‌آموزان برای اینکه دلشان به حال خودشان بسوزد









بیان

اگر بخواهید ریاضی یاد بگیرید، بهترین جا اومدید! نه اینکه فقط من بگم، این را افرادی که فیلم‌های اساتید دیگر را با من مقایسه کردند به من گفتند. دبستان، متوسطۀ اول و متوسطۀ دوم (هر رشته‌ای) هستید کامل از سطح کتاب تا آزمون تیزهوشان و کنکور در این سایت برای شما قرار داده شده است. مطالب، توضیحات و عکس‌های همین صفحۀ اول سایت را خوب مطالعه کنید امیدوارم سلامت و موفق باشید.
کانال تلگرامی: t.me/barpafile
صفحه اینستاگرام: rezaei_mathteacher
ایمیل: rezaeimohammad@live.com
سایت‌ام در گوگل: sites.google.com/view/barpa
تلفن (جهت هماهنگی برای تدریس با پیامک و یا تلگرام): 09128576049
جهت تدریس خصوصی (مجازی) می توانید از طریق تلگرام یا واتس آپ به شماره ام پیام بدهید.
اخبار فعالیت های جاری من را در سایت و صفحه اینستاگرام و کانال های تلگرامی ام می توانید دنبال کنید.

آخرین مطلب
پیوندها
بایگانی